Karlsborg i Västergötland dag 1, cyklar till Södra fortet på Varberget.

260617

Kärnan i Södra fortet är cirka 200 x 100 meter stor. Fortet är idag helt tomt och av  säkerhetsskäl är det förbjudet att gå innanför grindarna.

🧱

Sprängningsarbetena inleddes 1889 och pågick i fyra år. Totalt avtagsnades omkring 25-000-kubikmeter berg. Man sprängde också i fortets närområde för att få bort förhöjningar som skymde sikten och som kunde dölja belägringsstyrkor.

(Skylten på bilden har jag kopierat texten ifrån och använt i detta inlägg)

🐻

Arbetet inleddes med att en cirka tio meter bred och lika djup grav sprängdes.

Vid graven byggdes kaponjärer – försvarsverk med lättare kanoner som var till för närförsvaret. Där fanns även skottgluggar för infanteriets gevär och andra handeldvapen. Infanteristyrkan skulle hindra marktrupper från att tränga sig inpå och in i fortet.

Från kaponjärerna gick det tunnlar ut till fem satelliter – nedsprängda brunnar med plats för lättare, vridbara kanoner.

Det tunga artilleriet fanns på fortets hjässa under åtta pansarkupoler: fyra 12 cm kanoner och åtta 6 cm, tillverkade av AB Bofors-Gullspång. En del stod på vridbara lavetter som köpts in från Chatillon-verken i Frankrike, andra på höj- och sänkbara lavetter från Finspång.

Svenska Qvinnoföreningen för fosterlandets försvar bidrog med 50 000 kr för inköp av tre kanontorn med pansar.

Tillbommat och låst.

🌿

I fortet fanns plats för 240 man – befäl, manskap och läkare. Här fanns även förråd för ammunition, krut, aptering, patronhylsor, kol, bränsle och proviant. Ett ångpanne- och maskinrum, förbandsrum, vattencistern, kök, expedition, telefonstation, rum för observatör och sist men inte minst toaletter för befäl och manskap.

Man får inte gå in i fortet, då får vi väl gå upp på det.

🌳

År 1911 anlades en elektrisk strålkastarbana söder om fortet. Strålkastaren kunde belysa en sektor på 220 grader – från Forsvik i norr till Gräshult i sydväst. När den fyra år senare flyttades till Bodens fästning var Södra fortet redan utdömt. Det hade stora problem med vattenläckage och blev inte tätt-förrän under andra världskriget. Då användes det som förråd och täcktes med de plattak som finns kvar än idag.

🐻

Vabergets fästning är en del av vårt gemensamma kulturarv och förvaltas av Statens fastighetsverk.

🚲

Publicerad av Jessika

Matte till Björn Brum

Lämna en kommentar